Hingga Ke Syurga ... Insya Allah

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, June 4, 2013

Quran Digital: Hati-hati, Jangan Tersalah Baca

Bismillah

Hari ni abang P nak kongsi sikit tentang pengalaman sendiri menggunakan Quran Digital Pen yang abah beli lama dulu. Mungkin secara tak sengaja berlaku sedikit kesilapan teknikal pada pen digital tersebut. 


Kesilapan yang dikesan pada surah Maryam (maklumlah isteri sedang hamil, maka nya nak amal lah surah-surah ibu mengandung hehehe) bagi bacaan Sheikh Abdul Rahman Al-Sudais, ayat pertama كهيعص dibaca dengan ayat lain. Kemudian ayat 10-12 surah tersebut di baca dengan ayat lain yang tertukar suaranya daripada suara Sheikh Sudais dengan Qari lain (x ingat nama qari tersebut).

Bagi mereka yang menggunakan Quran Pen Digital ni, yang 100% berpandukan pada pen tersebut, agak bahaya dikhuatiri kesalahan pada bacaan tersebut mempengaruhi bacaan Quran itu sendiri. Jadi perlulah berhati-hati. Jalan yang terbaik mengaji Quran dengan cara berguru, bukannya berguru dengan pen semata-mata.

Mungkin posting yang akan datang abang P boleh tunjukkan secara detail, kesalahan ayat yang bertukar tersebut, lengkap dengan versi Quran Pen Digital yang mana yang mengandungi kesalahan tu. Wallahu a'lam.

No comments: