Hingga Ke Syurga ... Insya Allah

Daisypath Anniversary tickers

Monday, November 5, 2012

Notes From Vietnam (pt 3)

Bismillah ...

MySpace ok kita sambung lagi, 

Dinner after the first group of sacrifice in Abu Salam's place

After the dinner, terus bergerak ke kampung Chau Doc, dalam An Giang Province, it takes about 7-8 hours travel by bus from this place. Sampai sana dah pagi and we solat subuh kat Masjid Al-Ihsan.


Lepas mandi dan bersiap kat masjid tu, kami terus ke tapak penyembelihan group yang ke dua, kat situ ada dua functions, pertama sembelihan qurban dan kedua majlis persmian Surau Ar-Rahim. Majlis perasmian sangat meriah, macam pesta Hari Raya Aidil Fitri di Malaysia, malah lebih meriah lagi dengan kehadiran Muslim dari seluruh negara Vietnam.




Ketibaan kami disambut macam VVIP, siap ada rakaman dari tv Vietnam. Semangat ukhuwwah islamiah kat sini masih menebal, Muslim Vietnam dari utara sanggup berjauhan musafir ke selatan semata-mata untuk meraikan perasmian surau ni. 






Semangat gotong royong sangat kuat di sini .. atas dasar Islam, seluruh Muslim Vietnam bergotong royong, kerjasama berganding bahu menjayakan majlis ini. 

 Surau Ar-Rahim

Paddy fields, view from the musolla


gambar kenangan bersama ahli qaryah sebelum bertolak ke tempat sembelihan ketiga


Asyik di Surau Ar-Rahim, kami lupa yang kami belum sarapan pagi, selepas selesai sembelihan qurban di perkarangan surau, kami disajikan dengan mi sup Vietnam, sangat sedap, tak tau lah bile lagi dapat merasa mi sup ni ... 

sambung lagi part four ... dah panjang dah tulis ni kot 

MySpace

No comments: